موزه گوگنهایم بیلبائو یکی از معروفترین موزههای جهان می باشد. این موزه در اسپانیا و در شهر بیلبائو واقع شده است. موزه گوگنهام بیلبائو توسط فرانک گه ری طراحی شده است
موزه
گوگنهایم بیلبائو یکی از معروفترین موزههای جهان می باشد. این موزه در
اسپانیا و در شهر بیلبائو واقع شده است. موزه گوگنهام بیلبائو توسط فرانک
گه ری طراحی شده است.
به طور کلی در کارهای گری نوعی گرایش مجسمه
سازانه را میتوان مشاهده کرد چه در توسعه خانه همسرش ۱۹۸۷ تا موفقترین
کارش در سبک فولدینگ که موزه هنرهای معاصر بیلبائو است. او معتقد است: من
آثار هنرمندان را نگاه میکنم و هنر را به مثابه وسیلهای برای الهام خودم
میپندارم و سعی میکنم تحت تأثیر هیچ فرهنگی نباشم در هر کارم روشهای جدید
را جستجو میکنم. برای من قانون و قاعده محدود کننده وجود ندارد و اصولا
مرزی بین درست و نادرست نمیدانم.
آثار گه ری به طور کلی نتیجه یک
روند طولانی طراحی است که با استفاده از اسکیسهای متعدد، مدلهای کامپیوتری
و ماکتهای بزرگ حاصل شده است. اسکیسها و نمودارهای اولیه به مدلهای فیزیکی
با مقیاسهای مختلف تبدیل و این مدلها در نهایت به ساخت ماکتهای کامل می
انجامد. نکته بسیار جالب در روند طراحی گه ری در استفاده از رایانه در این
روند است.
بر
خلاف سایر معماران که از نرم افزارهای معمول دوبعدی و سه بعدی مانند CAD و
3DMAX برای کارهای خود استفاده میکنند گه ری از نرمافزار CATIA که یک
نرمافزار مربوط به طراحی جامدات است استفاده کرد. این نرم افزار بیشتر
برای طراحی خودرو و هواپیما و محاسبات پیچیده بدنههای مختلف کاربرد دارد
و هماهنگی بسیار عالی با سایر نرم افزارها دارد. کاتیا سطوح را تحلیل و بر
اساس محدودیت سازهای، کارکردی و اقتصادی پروژه آن را تصحیح میکرد.
دادههای عددی که به این ترتیب بدست می آمدند بار دیگر بر روی یک مدل
پیاده میشدند تا حجمها کنترل شوند و در صورت لزوم تغییر کنند. این رفت
وبرگشت بین مدلهای مطالعاتی و دادههای دیجیتال بنیاد شکلی پروژه را به
وجود می آورند. سپس از دادههای کامپیوتر برای تهیه پلانهای ساخت موزه
استفاده شد.
بی شک مهمترین ساختمانهایی که انگیزهها و زمینههای
لازم را برای توسعه معماری گردشگری ایجاد نموده موزهی گوگنهام فرانک گری
در بیلبائو اسپانیا است که در سال ١٩٩٧ ساخته شد.گوگنهایم بیلبائو یکی از
چند موزه متعلق به بنیاد گوگنهایم نیویورک است . که موزه و نمایشگاه دائمی
شامل آثار هنرمندان اسپانیایی و بین المللی است.
این موزه دارای شکل خاص و عجیب به صوت منحنی هایی مختلف طراحی شده است که در نوع خود یکی از بهترین طراحی های ساختمان در جهان است.
منحنی
های در ساختمان به ظاهر تصادفی طراحی شده اند ، که معمار این بنا اعلام
کرده بود که بدلیل بازتاب نور به این شکل طراحی شده است .وقتی در سال ۱۹۹۷
این موزه به روی عموم مردم باز شد به دلیل سبک طراحی خاص خود سر و صدا
زیادی به عنوان یک ساختمان تماشایی در جهان به پا کرد.
و فیلیپ
جانسون یکی از معماران برجسته گفت که : ” این یکی از بهترین و زیباترین
ساختمان ها در زمان ماست ” شکل اصلی این بنا شبیه یک کشتی است که شیشه های
بکار رفته در این بنا شبیه فلس ماهی است که بازتاب نور را به دلیل وجود
درخشندگی تیتانیوم، ایجاد کرده است. به جرات میتوان گفت تا پیش از این
هرگز ساختمانی از چنین قدرت کیمیایی که یک شهر کوچک استانی در منطقه باسک
اسپانیا را به بازیگر عمدهی جریان هنر و فرهنگ جهان تبدیل کند برخوردار
نبوده است.
--------------------------------------------------------------------------------------------
بیش از ۱۳۰ نفر از چهرههای هنری، در بیانیهای اعلام کردند که حاضر نیستند آثار خود را در «موزه گوگنهایم ابوظبی» به نمایش بگذارند، مگر آن که مسئولان موزه حقوق انسانی و عادی کارگران را رعایت کنند و به آنها دستمزد کافی بپردازند.
هنرمندان در اعلامیه خود، موسسه «گوگنهایم» و شرکت "گسترش و بهرهبرداری جهانگردی» متعلق به دولت امارات متحده عربی را متهم کرده اند که کارگران را در شرایطی برده وار به استخدام گرفته است.
در میان هنرمندانی که این اعلامیه را امضا کردهاند، نامهایی برجسته همچون شیرین نشاط (ایرانی)، اکرم زعتری (لبنانی)، املی جاسر (فلسطینی)، ولید رعد (لبنانی)، مونا حتوم (فلسطینی)، قادر عطیه (الجزایریتبار) و بسیاری دیگر به چشم می خورد.
«ولید رعد»، هنرمند لبنانی مقیم نیویورک، در بیانیهای که بخشی از آن را روزنامه «نیویورک تایمز» منتشر کرده، میگوید: «نباید از هنرمندان خواست کارهای خود را در بنایی به نمایش بگذارند که با استثمار بی رحمانه انسان ساخته میشود.»
او میافزاید: «کارگرانی که با آجر و تیشه کار میکنند، به اندازه افرادی که با دوربین و قلم مو کار میکنند، شایسته احترام هستند.»
سازمان دیدبان حقوق بشر، یکی از گروههای مدافع حقوق بشر، روز پنجشنبه ۱۷ مارس در اطلاعیهای از موضع هنرمندان پشتیبانی کرد و مندرجات آن را تائید کرد.
در واکنش به انتقاد هنرمندان، مسئولان بنای موزه «گوگنهایم» گفتند که به وضعیت اشتغال و حقوق کاگران رسیدگی کردهاند، اما دیدبان حقوق بشر اقدامات انجام شده را کافی نمیداند.
نخستین بار سازمان دیدبان حقوق بشر در سال ۲۰۰۹ از شرایط غیرانسانی کارگران مهاجر در ساختمان «موزه گوگنهایم ابوظبی» انتقاد کرده بود.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
موزه لوور ابوظبی قرار است در سال ۲۰۱۵ افتتاح شود.مقامات اماراتی گفته اند در این موزه آثار تاریخی این کشور و دیگر کشورهای جهان به نمایش درخواهد آمد.
شعبه موزه لوور فرانسه در ابوظبی امارات ساخته می شود.
نقل از رویترز، سازمان گردشگری و فرهنگ ابوظبی اعلام کرد ساخت موزه لوور ابوظبی در نیمه نخست ۲۰۱۳ آغاز می شود.
این سازمان افزود: علاوه بر لوور فرانسه، شعبه ای از موزه گوگنهایم نیویورک نیز در ابوظبی ساخته خواهد شد.
موزه گوگنهایم از معروفترین موزههای جهان در شهر بیلبائوو اسپانیا علاوه بر ابوظبی، دارای شعبه هایی در نیویورک، ونیز و برلین نیز هست.
پیش از این قرار بود این دو موزه بین سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ افتتاح شوند اما این موضوع به دلیل بازنگری مقامات ابوظبی، به تاخیر افتاد.
قرار است این دو موزه جدید در جزیره السعدیات در ساحل شهر بندری ابوظبی و در چارچوب طرحی فرهنگی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار ساخته شوند. این طرح شامل ساخت زمین گلف و دیگر پروژه های فرهنگی از جمله “موزه ملی” “تئاتر ملی و هنرها” نیز می شود.
رویترز می نویسد: توسعه جزیره السعدیات یکی از بزرگترین طرح های فرهنگی در خاورمیانه است اما در سال گذشته میلادی بیش از ۱۳۰ هنرمند گفتند که در اعتراض به سوء استفاده از کارگران خارجی در امارات، شعبه موزه گوگنهایم در این جزیره را تحریم می کنند.
موزه لوور ابوظبی قرار است در سال ۲۰۱۵ افتتاح شود.مقامات اماراتی گفته اند در این موزه آثار تاریخی این کشور و دیگر کشورهای جهان به نمایش درخواهد آمد.
موزه لوور ابوظبی براساس قراردادی میان مقامات ابوظبی ، دولت فرانسه و موزه لوور در پاریس ، ساخته می شود.
این موزه توسط “ژان نوول” (Jean Nouvel) معمار برجسته فرانسوی و برنده جایزه پریتزکر ۲۰۰۸ طراحی شده است. این جایزه همانند نوبل معماری است.
![](http://www.asriran.com/files/fa/news/1391/8/30/250973_954.png)
موزه لوور پاریس در کنار لوور ابوظبی
تصاویری از ماکت نمای خارجی موزه لوور ابوظبی
تصاویری از ماکت داخلی موزه لوور ابوظبی
ماکت موزه گوگنهایم ابوظبی
موزه لوور در کنار موزه گوگنهایم در جزیره السعدیات
جزیره السعادات امارات محل ساخت موزه لوور و گوگنهایم ابوظبی
موزه سلیمان رابرت گوگنهایم نیویورک از موزههای مشهور شهر نیویورک است. موزه در منهتن در کرانه شمال شرقی مرکز شهر قرار دارد.
این موزه که در ۱۹۳۷ میلادی افتتاح گردید توسط معمار بزرگ آمریکایی فرانک لوید رایت طراحی گردید.
جلال آل احمد این موزه را اینگونه توصیف میکند:
- «موزه راحتی بود و دلباز و خسته نکننده و بوی نانگرفته. و خلا مدام دم دست و همه چیز به جای خود. و مارپیچ و دایرهای در بالا پهن و در پایین باریک شونده، عین دوکی، از راس پهن تر بر زمین و مضافاتش همه با هم جور. مثلاً آسانسورش بجای مربع یا مستطیل، نیمدایره بود و قوس مانند. و جمعاً خوب بود.»
![Guggenheim Museum](http://www.parsecad.ir/wp-content/uploads/2013/04/003-258x300.jpg)
Guggenheim Museum
هنگامی که از لوید رایت پرسیده شد که چرا رامپ را جایگزین کف-طبقههای متداول در چندین تراز، کرده است او توضیح داد: برای بازدیدکنندگان موزه ،وارد شدن به ساختمانی که در آن به وسیله آسانسور به بالا ترین نقطه رامپی برسند و به تدریج پیرامون فضایی باز و گسترده پایین بیایند، در حالیکه همواره از حق انتخاب تغییر تراز با آسانسور برخوردار بوده و در انتها، پس از بازدید نمایشگاه، خود را در طبقه همکف نزدیک خروجی بیابند بسیار جذاب تر و دلپذیرتر میباشد.اگر چه در بسیاری از موزههای متداول، مسیرها و سیرکولاسیون عمومی در طول گالریها برای تماشای آنها و برگشت به نقطه شروع و خروج از بنا تکرار میشوند.
![Guggenheim Museum](http://www.parsecad.ir/wp-content/uploads/2013/04/005-300x232.jpg)
Guggenheim Museum
سولومون رابرت گوگنهایم بنیان گذار موسسه گوگنهایم که مجذوب ایده رامپ مارپیچی شده بود تا زمان مرگش پیش از اتمام پروژه از آن حمایت کرد.از سال ۱۹۴۳ پس از جستجو در میان معماران اروپایی نظر لوکوربوزیه، والتر گروپیوس، ریچارد نویترا و… برای طراحی بنایی مناسب برای مجموعه ارزشمند جمع آوری شده توسط گوگنهایم، کار طراحی به این معمار آمریکایی واگذار گردید، تا سال ۱۹۵۶ پروژه با تاخیرات فراوان مواجه شد. و سرانجام در سال ۱۹۵۹ شش ماه پس از مرگ رایت، موزه برای بازدید عموم افتتاح گردید.
تحلیل معماری
در بیرون فرم تندیس گرا با ظاهری ساده و فاقد هر گونه تزیین بر روی سطوح ،الگوی فضایی درون را مشخص می کند و چشم اندازی متفاوت در بین ساختمان های مکعب مستطیل شکل شهر نیویورک ایجاد می کرد. شاید بتوان گفت این نقطه شروع طراحی موزه ها با احجام تندیس گرا بود که دیگر نه تنها آثارهنری بلکه ساختمان موزه نیز به جاذبه ای برای بازدید تبدیل شد. رایت نیاز به فضای نمایشگاهی زیاد در یک زمین محدود را با قرار دادن فضاها بر روی هم در ارتفاع حل کرد و با پیوستگی فضایی ایجاد شده توسط رامپ-طبقه ،دشواری بازدید از یک ساختمان طبقاتی مرتفع را جبران نمود. بنابراین موزه ،متشکل از یک گالری اصلی است که پیوسته پیرامون فضای تهی با ارتفاع تقریبی ۲۵ متر و سقفی گنبدی شکل به همراه نورگیر سقفی دوازده ضلعی تار عنکبوتی شکل در بالا ،میپیچد.آتریوم مرکزی مخروطی شکل معکوس با نور طبیعی اشباع می شود. باز شدن آن به سمت بالا حداقل سایه اندازی بر روی رامپ–طبقه را ایجاد می کند.این مارپیچ (spiral) بیان دیگری از معماری ارگانیک رایت می باشد.فرم اسپیرال مهیج تر از مثلث ،شش ضلعی و یا دایره که در بسیاری از کارهای اولیه رایت بکار گرفته شده بود چرا که اسپیرال باز شونده به سمت بالا نیروی جاذبه را به چالش می کشید.
پس از مرگ رایت تغییرات زیادی در موزه ایجاد شد. در سال ۱۹۶۵ بخشی از فضای اداری و در سال ۱۹۶۹ تمامی آن به فضای نمایشگاهی پیوست و فضای آن در موزه به نمایش آثار هنری اختصاص پیدا کرد و در نهایت طی عملیات وسیعی در سال های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ کل ساختمان بازسازی و برج جدیدی که توسط چارلز گواتمی طراحی شده بود، در کنار آن ساخته شد. در این بازسازی برخی از تغییرات بنا نسبت به طرح اصلی رایت از جمله بسته شدن نورگیر سقفی آتریوم به طرح اصلی برگردانده شد.
--------------------------------------------------------------