loading...
انجمن معماری اسفراین
kazem بازدید : 174 چهارشنبه 09 مهر 1393 نظرات (0)
فرانک اون گری در یک خانواده یهودی در تورنتو کانادا چشم به جهان گشود. نام اصلی او "افرایم اون گلدبرگ" بوده است.</h4> <h4 align="justify">پسری خلاق که توسط مادر بزرگش پروبال و مورد تشویق قرار می گرفت. بیشتر هم به خاطر ماکت شهرهای کوچک با خرده چوب و تکه های آهن و سیم های فلز قدیمی که آخر هر هفته در کارگاه کوچک پدر بزرگش مي ساخت بود.</h4> <h4 align="justify">در خانه خود پدر وی زیاد به کارهای او اهمیت نمی داد و او را خیال پرداز و رویایی می خواند٬ اما مادرش به او ایمان داشت وهمین باعث پیشرفت و به شهرت رسیدن فرانك شد.</h4>

ادامه ...





در سال ۱۹۴۷ به کالیفرنیا رفت و در شرکتی برای حمل و نقل با ماشین(وانت) استخدام شد و در کنار کار به تحصیل در کالج Los Angeles City پرداخت. بعد از گذراندن دوره در كالج به دانشگاه Southern Califonia رفت و در رشته معماري مشغول به تحصيل شد. در سال ۱۹۵۴ فارغ التحصیل شد و برای مدتی از معماری کناره گرفت و به کارهای متفرقه مشغول شد٬ از جمله کار در ارتش آمریکا.

چندی بعد یک دوره یک ساله نقشه برداری شهری را در مدرسه فارغ التحصیلان هارواد گذراند. و دوباره به معماری برگشت و فعالیت های خود را در این حیطه از سر گرفت.

فرانک در طول زندگی خود دو بار ازدواج کرده و از ازدواج اولی دو دختر و از ازدواح دوم دو پسر دارد.

بزرگ شدن فرانک در کانادا باعث شد که او یک طرفدار پراپاقرص ورزش هاکی شود و در سال ۲۰۰۴ کاپ جام جهانی هاکی را او طراحی کرد.

گهری در حال حاضر سیتیزن آمریکا و کاناداست و در سانتا مونیکا کالیفرنیا زندگی می کند.

زندگي معماري:

در کارهای اولیه گری می‌توان تأثیراتی از معماران سوئیس و فرانسه به خصوص لو کوربوزیه مشاهده کرد. این تأثیرات را تا سال ۱۹۷۲ می‌توان در کارهای گری مانند استفاده از فرمهای هندسی ساده مشاهده کرد.

به طور کلی در کارهای گری نوعی گرایش مجسمه سازانه را می‌توان مشاهده کرد چه در توسعه خانه همسرش ۱۹۸۷ تا موفق‌ترین کارش در سبک فولدینگ که موزه هنرهای معاصر بیلبائو است.

او معتقد است:

من آثار هنرمندان را نگاه میکنم و هنر را به مثابه وسیله‌ای برای الهام خودم میپندارم و سعی میکنم تحت تأثیر هیچ فرهنگی نباشم در هر کارم روشهای جدید را جستجو میکنم. برای من قانون و قاعده محدود کننده وجود ندارد و اصولا مرزی بین درست و نادرست نمیدانم.

سبک هایی که گری در کارهایش استفاده کرده :

دیکانستراکشن

فولدینگ

معماری پرش کیهانی

گری از پیشگامان عرصه معماری فولدینگ می‌باشد .ما به ازای علمی زبان معماری فولد، نظریات بحران و تداوم است. بحران یا فروپاشی در تبدیل سریع ازحالتی به حالت دیگر، مانند آب به یخ یا بخار، تجلی می‌کند. بحران یا به دو پاره شدن می‌انجامد یا به پیچیده شدن، در هم فرو رفتن و در هم تنیدن که مضمون معماری فولد است.

در این معماری که گویی در حال فرو ریختن و کج شدن است، ترتیب پلان، نما و مقطع با هم اشکال ابهام آمیزی همانند کریستالها میآفرینند.

این بازی را گری با در هم ریختن زبانهای مختلف معماری و ترکیب آنها آغاز کرده است. در بنای موزه ویترای او در وایمار آلمان، که در کارهای آیزنمن تأثیرگذاشت، اجزای معماری مکعبهای در هم تنیده و دفرمه و کج و کوژند. از همین رو بعضی معماری او را جانور گونه و کرم گونه نامیده‌اند. در کل می‌توان گفت معماری گری یک معماری شخصی و غیر تقلیدی است و بدون برنامه خاص و یک نوع عدم قطعیت در اکثریت پروژه‌های گری دیده می‌شود.
.::معرفی آثار فرانک گهری::.
فرانک اون گهری ، در ۲۸ فوریه ۱۹۲۹، در تورنتو «کانادا»متولد شد. نام مذهبی اش ابراهیم بود و از لحاظ دینی یهودی است. محض خنده او را ماهی ( (fishصدا می کردند. که در واقع تاثیر زیاد نیز در طراحی های او داشت.

بلافاصله بعد از جنگ جهانی دوم کانادا را ترک کرد و با خانوادهاش در لس آنجلس اقامت گزید، آن هم نه در یک خانه ویلایی در حومه ی سرسبز شهر، بلکه در مرکز شهری با تراکم جمعیت بالا و خطرناک.
گهری ۲۷ ساله پدر دو دختردر دانشکده طراحی هاروارد ثبت نام می نماید. با وجودی که دارای مدرک کارشناسی معتبر از دانشگاه هاروارد است، در بوستون (Boston) کاری نمی یابد. در سال ۱۹۵۸ به دفتر گروئن باز می گردد. کار دو سال ادامه می یابد ، اما، برای گذر از حالت سکون و شرایطی که دور پیشرفتی اندک را نشان می دهد، به همراه تمامی اعضا خانواده به پاریس نقل مکان می نماید. برای یک سال نزد معمار معروف آندره مور (Andre Remondet) کار میکند، و مدتی را نیز در سفر می گذراند. با آخرین دو اثر لوکوربوزیه آشنا میشود، لاتورت و مخصوصا رون شام ، که همراه با کلیساهای رومنی فرانسوی و آلمانی به مجموعه ی درسهای فرا گرفته اش وارد میشوند .
…..
در شروع سال ۷۰ ، با استفاده از کارتن فشرده مبل ساخت . مدتی کوتاه در ، در موسسه ی معماری کالیفرنیای جنوبی (SCI) تدریس نمود ، اما نقش استادی اش جنبه ی موقتی و فرعی دارد ، و قریحه های گفتاری او مسحور کننده نیستند .
¢با وجود جا افتادگی دفتر کارش ، که تعداد همکارش به عدد ۲۰ میرسد زندگی خصوصی اش چندان خوب نیست ، و میلتون ، هنرمند روان کاو ، شخصیتی که گهری را مجذوب خویش ساخته ، یاری اش می کند تا مفهوم چگونگی مبارزه زندگی در سطحی بالا تر را در یابد . در سال ۱۹۷۶ در پی ده سال جدایی از آنیتا ، با برتا ایزابل (Berta Isabel) ازدواج می کند، و در سال ۱۹۷۸ ، اجرای خانه ای را که برای زندگی جدید تدارک دیده اند ، به پایان می رساند .
……
روند طراحی و اجرا.
آثار گری به طور کلی نتیجه یک روند طولانی طراحی است که با استفاده از اسکیسهای متعدد، مدلهای کامپیوتری و ماکتهای بزرگ حاصل شده‌است. اسکیسها و نمودارهای اولیه به مدلهای فیزیکی با مقیاسهای مختلف تبدیل و این مدلها در نهایت به ساخت ماکتهای کامل میانجامد.
نکته بسیار جالب در روند طراحی گری در استفاده از رایانه در این روند است. بر خلاف سایر معماران که از نرم افزارهای معمول دوبعدی و سه بعدی مانند CAD و DsMAX 3برای کارهای خود استفاده می‌کنند گری از نرم‌افزار کاتیا که یک نرم‌افزار مربوط به طراحی جامدات است استفاده کرد. این نرم افزار بیشتر برای طراحی خودرو و هواپیما و محاسبات پیچیده بدنه‌های مختلف کاربرد دارد و هماهنگی بسیار عالی با سایر نرم افزارها دارد. کاتیا سطوح را تحلیل و بر اساس محدودیت سازه‌ای، کارکردی و اقتصادی پروژه آن را تصحیح می‌کرد. داده‌های عددی که به این ترتیب بدست میآمدند بار دیگر بر روی یک مدل پیاده می‌شدند تا حجمها کنترل شوند و در صورت لزوم تغییر کنند. این رفت وبرگشت بین مدلهای مطالعاتی و داده‌های دیجیتال بنیاد شکلی پروژه را به وجود میآورند. سپس از داده‌های کامپیوتر برای تهیه پلانهای ساخت موزه استفاده شد.
او علاوه بر کارهای ساختمانی به طراحی جواهرات٬ لوازم خانه(میز٬ مبل و ...) و مجسمه سازی و همچنین طراحی بطری ودکا برای شرکت Wyborowa مشغول بوده و است.

دو سري از لوزام خانگي آن به شهرت بالايي رسيدند:

Easy Edge Furniture

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
انجمن معماری اسفراین
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 24
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 33
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 41
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 47
  • بازدید ماه : 47
  • بازدید سال : 964
  • بازدید کلی : 21,178